Rygmarvsskade

Rygmarvsskade - genoptræning

Har du en rygmarvsskade og behov for fysioterapi?

Du vil opleve at have behov for genoptræning efter en rygmarvsskade. Du har måske delvist mistet førligheden i benene, og sidder i kørestol. Eller du er fortsat i stand til at gå, men oplever at noget er forandret, og at det forstyrrer din evne til f.eks. at holde balancen, og at bevæge dig som tidligere.

Du har behov for genoptræning, uanset om din rygmarvsskade skyldes et traume pga. en ulykke, hvor der opstår brud på rygsøjlen. Eller fordi skaden skyldes en sygdom som en svulst, diskusprolaps, eller f.eks. spinalstenose. Med genoptræning får du udfordret dit nervesystem til både at aktivere den intakte del, men du skruer også op for udvikling og forandring af nervesystemet. Man taler om nervesystemets plasticitet, fordi dit nervesystem udvikler sig med de opgaver nervesystemet tilbydes.

 

Får du ikke den rette genoptræning?

Når den første, og mest akutte fase af dit rehabiliteringsforløb, er overstået, vil du måske opleve at stå i et tomrum, hvor du ikke helt får tilbudt træning nok set hen over ugen. At det enten ikke er hyppigt nok du kan komme til træning, eller at det er for kort tid af gangen du træner. Måske har du oplevet, at blive overført til holdtræning, og at dette ikke modsvarer dine ønsker. Alt i alt kan det betyde, at du ikke når det du gerne vil, sammen med din fysioterapeut.

 

Ønsker du privat genoptræning fordi du har en rygmarvsskade?

Idet Neuroform er et privat genoptrænings tilbud, får du indflydelse på, om du vil træne 1 time, 1½ eller 2 timer ad gangen. Du får også indflydelse på hvor hyppigt du vil træne, og hvor længe forløbet skal vare.

Vores eneste speciale er genoptræning til mennesker, der er ramt af rygmarvsskade, eller andre lidelser der giver lignende symptomer i kroppen. Det betyder, at vi udelukkende arbejder med mennesker, der har udfordringer som dig. Og at vi har oparbejdet masser af erfaring igennem de år Neuroform har eksisteret. Vores behandlingsformer er gennemprøvet, og du vil opleve, at der er en sikker plan for din genoptræning.

Hos Neuroform er vi 7 autoriserede fysioterapeuter, der alle har mange års erfaring. De fælles træk ved mennesker, der er ramt af lidelse i nervesystemet er velkendte for os, ligesom de væsentlige forskelle er det. Og vi er opmærksomme på, at vi sammen ændrer mest for dig, når vi får etableret en god relation til dig.

I vores velindrettede lokaler, finder du alt det udstyr, der er afgørende for, at du bliver udfordret mest muligt. Vi kan tilbyde vægtaflastet gangbåndstræning ved brug af et selesystem, der beskytter dig mod at falde, når du skal øve dig i at gå. Vi kan også sikre dig ved brug af et liftsystem, hvis du skal op at stå, eller gå hen over gulvet. Vi har et ståstøttebord, hvis det at du skal stå i længere tid er vanskeligt. Vi har prioriteret, at have apparatur til konditions- og udholdenhedstræning, og kan derfor medvirke til at forebygge kredsløbslidelser. Endelig har vi et utal af muligheder for, at udfordre din hånd og arm under træningen. Via el-stimulation, styrketræning, redskaber der stimulerer bevægelighed, og masser af småting udvalgt til, at udfordre din finmotorik og evne til, at manipulere genstande.

 

Hvorfor er det vigtigt at du træner når du har en rygmarvsskade?

Du har behov for at træne for igen at få kontrol over kroppen. Men der er også andre gode grunde til at træne. Træning forebygger afkalkning af knoglerne, sikrer regulering af blodtrykket, regulerer spasticitet, mindsker smerter, bedrer humøret og meget andet godt. Det betyder at du ved træning skal opleve ind imellem at blive forpustet, og anstrenge dig til det yderste. Men du skal også hjælpes til at strække dig så alle led, muskler, nerver og bindevæv holdes smidigt. Smidigheden giver bedre evne til at bevæge sig frit , understøtter god vejrtrækning, mindsker smerter, giver velvære og understøtter din evne til at bevæge dig.

 

Har du spasticitet i ben og arme?

Spasticitet kan betyde at benene stivner, når du vil bevæge dig. Men det kan også være at spasticiteten betyder at benene er tilpas stive og strakte, når du skal op at stå. Når du har en skade på rygmarven er spastivcitet meget ofte en følgesvend, som skal udnyttes for det gode, men også håndteres fordi det kan give gener.

Al træning er individuel, så vi med sikkerhed får sat ind hvor du har behov. Det vil bl.a. betyde at vi giver os tid til at arbejde med bindevæv og muskler, der opleves som stift pga. spasticitet. En stivhed der meget ofte kan lindres med manuel behandling, stræk og smidigheds øvelser.

 

Hvornår skal jeg starte min genoptræning efter rygmarvsskade?

Når du bliver ramt af en rygmarvsskade, skal din genoptræning starte så snart du er ude af den kritiske fase. Og det er vigtigt, at du prioriterer din genoptræning højt, fordi nervesystemet helst skal udfordres til forandring, lige fra den tidlige fase.

Hjernen og nervesystemet har lettest ved, at omorganiseres og genopbygges efter en skade, når du begynder så tidligt som det er muligt. Derfor skal dit nervesystem udfordres meget målrettet, ved at du får de helt rette øvelser og passende med hjælp. F.eks. når du skal genindlære hvordan du går uden støtte. Eller hvordan du bedst aktiverer din arm, når du ønsker tage en kop ned fra hylden.

 

Det er aldrig for sent!

Der er en stor gevinst ved, at du kommer til træning tidligt i dit sygdomsforløb. Men selvom du har levet med følger efter en rygmarvsskade i mange år, og du overvejende sidder i kørestol, så er det aldrig for sent, at beslutte sig for f.eks. at ville blive bedre til at stå og gå. Måske skal du op, at gå på gangbånd med en sele på som sikkerhed, så du kan få distance og tempo i benene. Eller du skal øve dig i at rejse dig effektivt fra stolen, og holde balancen når du slipper armlænene. Vi vil rigtig gerne møde både dig, der er for ganske nyligt har fået en rygmarvsskade, men også dig, der har levet med følgerne i flere år. Det er nemlig aldrig er for sent at komme i bedre form.

Når du kontakter Neuroform, kan det både være med det formål at supplere din ambulante genoptræning i kommunen, eller din vederlagsfri træning.

 

Forundersøgelse se her!