Parkinson genoptræning

Forløb:

3. Træning / Behandling igangsættes

Parkinsons sygdom - behov for udholdenhedstræning

Søger du efter genoptræning fordi du er blevet ramt af Parkinsons sygdom?

Har du Parkinsons sygdom, så har du formentlig gennem længere tid oplevet, at noget har forandret sig. Du kan opleve, at din hånd ryster, og at du bevæger dig langsommere end tidligere, og f.eks. bruger længere tid på, at gå den sædvanlige tur. Det kan også være at du primært mærker, at der er opstået en stivhed i nakken, og musklerne generelt føles mere stive.

De fysiske forandringer tilskynder mange til at søge genoptræning, for at forbedre den fysiske og mentale tilstand.

Forskningen viser da også, at der er effekt af træning når du har Parkinsons sygdom. Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters moderat aktivitet dagligt – det kunne være en cykeltur, en gåtur eller øvelser derhjemme. Men for de fleste er det vigtig at få en fagperson til at vejlede og styre træningen, så der bliver stillet krav til både styrke, balance, udholdenhed og smidighed.

 

Ønsker du privat genoptræning fordi du har Parkinsons sygdom?

Når du træner vil du bl.a. opleve at det bedrer både din evne til f.eks. at gå og holde balancen, eller måske det bliver lettere at komme ned på gulvet og op igen, hvis du en dag har tabt noget. Og så påvirker træning din livskvalitet, idet langt de fleste oplever et fysisk velvære og bedre humør efter træning.

Men måske oplever du, at du der hvor du træner, ikke helt finder et hold eller den fysioterapeut, der matcher dit niveau. Og at du gerne vil have individuel træning, hvor vi kan udfordre dig meget specifikt på lige nøjagtig det område der betyder mest for dig.

Fysioterapeuterne hos Neuroform

Hos Neuroform er vi 7 autoriserede fysioterapeuter, der alle har mange års erfaring. De fælles træk ved mennesker, der er ramt af en hjerneskade er velkendte for os, ligesom de væsentlige forskelle er det.

Vi holder fokus på at opdatere os, så vi altid har den nyeste viden indenfor træning til dig der er ramt af Parkinsons.

Og så er vi opmærksomme på, at vi sammen ændrer mest for dig, når vi får etableret en god relation til dig og dine pårørende.

Faciliteterne til at hjælpe dig

I vores velindrettede lokaler, finder du alt det udstyr, der er afgørende for, at du bliver udfordret mest muligt. Vi kan f.eks. tilbyde vægtaflastet gangbåndstræning ved brug af et selesystem, der beskytter dig mod at falde, når du skal øve dig i at gå, med længere skridt og i højere tempo.

Vi har prioriteret, at have apparatur til konditions- og udholdenhedstræning, og kan derfor medvirke til, at forebygge problemer med kredsløbet.

 

Hvad skal vi arbejde med?

Har du Parkinsons sygdom, så skal du træne smidighed, balance, styrke og kondition. Der er mange tilgange til dette, og vi vil anstrenge os for at tilrettelægge din træning, så du oplever mest mulig træningsglæde.

Din smidighed

Når du har Parkinsons sygdom, vil du opleve stivhed eller mangel på smidighed. Det kan være at det er svært at rette sig helt op eller at det er stramt når du vil dreje hovedet.

For at opretholde smidighed i kroppen, skal du bevæge hele kroppen godt igennem. Og du skal have vejledning i forhold til hvilke stræk der er særligt vigtige og hvordan du strækker bedst når du gerne vil af med f.eks. den stramme følelse ved skuldrene. Det er også vigtig at få vejledning på hvordan, hvor længe og hvor hyppigt du skal strække.

Hvis du ikke længere er så mobil, hvis benene er svage og du ikke kan komme ned på en måtte på gulvet, så vil din fysioterapeut behandle dig på

De der har mest viden om smidighed, siger at du forebygger stivhed, når du laver gode stræk hyppigt! Derfor vil vi også introducere nogle gode øvelser og stræk til dig, som du selv kan lave hjemme.

Din evne til at gå

Du går meget når du går godt. Og du skal gå meget for at gå godt.

Hvis du har behov for at træne din evne til at gå, vil vi benytte gangbåndet. Hos Neuroform har vi et seleophæng over gangbåndet, så vi kan passe på dig hvis du går på gangbånd, og f.eks. sætter mere tempo på end du normalt ville gøre. Forskningen har vist at der er god effekt af at træne gang på gangbånd når man er ramt af Parkinsons sygdom.

Måske skal vi benytte musik eller metronom for at sikre god rytme når du går, fordi man ved at rytme støtter hjernen til at koordinere gangbevægelse.

Hvis du oplever at du har svært ved, at rejse dig fra stolen og komme i gang med at gå – så er det her vi skal starte. Så skal vi sammen finde en strategier der fungerer for dig, så du kan komme sikkert på benene, op at stå og videre ud at gå.

Din balance

Du vil sikkert opleve at din balance ikke er som tidligere. Måske er det når du er ude at gå, du føler dig lidt mere utryg fordi balancen ikke god. Så sætter du typisk dit gang tempo lidt ned, eller vælger at gå tur hvor der ikke er så mange mennesker. Det ujævne underlag er måske blevet en udfordring, ligesom det kan være svært at føre en samtale, mens du går.

Øjnene

Balanceproblemer kan opstå af mange årsager, Det kan være, at synet er påvirket, og at du har nedsat evne til at bevæge øjnene frit, og er blevet mere tilbøjelig til, at bevæge hovedet i den retning du skal se. Måske er du tilmed lidt stiv i nakken. Heldigvis styres øjnene af muskler, og det er muskler du kan træne ved enkle øjenøvelser.

Buegangene

Det kan også være at buegangene i dit indre øre er påvirket. Buegangene registrerer f.eks. hvilken position dit hoved befinder sig i, og om du ændrer retning eller sætter farten op. Buegangene er en del af det system der sikrer at dine øjne er i ro, selvom du bevæger hovedet. Buegangene og deres samspil med øjne og resten af kroppen, kan trænes ved helt specifikke øvelser.

Sansereceptorere

Dine muskler, sener, led, bindevæv og dit nervesystem rummer masser af små receptorer – vi kalder det sanseapparatet. Sanseapparatet bliver let forstyrret f.eks. når du bliver ældre og bevæger dig mindre, eller hvis du har en neurologisk lidelse. Sanseapparatet kan stimuleres ved at lave specifikke øvelser.

Styrke

Endelig kan din balance påvirkes af at dine muskler i benene er blevet svage. Du bruger musklerne i benene til at sikre at du står godt, og skal du afværge et fald, kræver det styrke og hurtighed i benene. Så hvis du har Parkinsons sygdom, skal der trænes styrke i benene, og her findes et utal af gode øvelser.

Du oplever måske en usikkerhed, der er knyttet til angsten for at falde. Måske derfor er det en god idé at afprøve og finde gode strategier for, at kunne komme op fra gulvet, hvis du er uheldig og er faldet.

Hvis du er afhængig af støtte når du går, så rådgiver vi omkring ganghjælpemidler, og finder sammen med dig frem til hvad der fungerer bedst.

Konditions –  og styrketræning

De gængse anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen om fysisk aktivitet gælder også, når du har Parkinsons sygdom. Derfor vil vi hjælpe dig så du får tilstrækkelig konditions-, udholdenheds- og styrketræning. Måske får du vederlagsfri fysioterapi på hold, og herigennem både konditions- og styrketræning. Hvis du ikke gør det, så vil vi meget gerne supplere med den del også

Det er almindeligt, at der opstår smerter forskellige steder i kroppen som følge af Parkinsons. Vi ser, at bevægelse ofte er den bedste medicin, men går ikke af vejen for at behandle på andre måder. F.eks. er der mange, som har gavn af manuel behandling af muskler og bindevæv, når smerterne skyldes stramninger/stivhed.

 

Forundersøgelse – tryk her