Balancehold

Har du problemer med balancen når du går?

Hvis du oplever, at miste balancen når du vender dig for hurtigt, hvis du er nødt til at standse for at se efter en forbipasserende bil, eller hvis du oplever at blive ør i hovedet når du retter blikket mod himlen, så har du problemer med en eller flere af de sanser, der skal sikre dig en god balance.

Balanceproblemer kan opstå af mange grunde. Det kan blot være fordi du er blevet ældre og rør dig mindre, måske ligefrem for lidt. Det kan også være at du har en neurologisk lidelse, som f.eks. en blodprop i hjernen, en hjerneblødning, sklerose, Parkinson eller noget helt femte.

Balanceholdet mandag eftermiddag

Blanceholdet mandag eftermiddag har været et tilbud hos Neuroform siden efteråret 2019, og er således et gennemprøvet koncept.

Tilbagemeldingerne fra deltagerne er, at de oplever rigtig god effekt i form af bedre balance og mindre svimmelhed. Resultaterne sikrer vi ved, at lade et erfarent hold af fysioterapeuter, der har den nødvendige viden omkring balancesanserne, lede holdet. Trin for trin styrer de deltagerne igennem 5 kvarters træning, med øvelser der har til formål at forbedre din balance. Det betyder at der er øvelser for øjne, buegangene, kroppens sanseapparat og styrken i dine ben. Hver øvelser lægges på det niveau der passer til den enkelte deltager.

Et lille hold i trygge rammer!

Lyder ovenstående som noget for dig, så ring til os på 40 42 44 82 – så kan vi sammen afdække om holdet passer til dig og dine behov.

Vore balancehold er et lille hold, fordi vi både skal udfordre dig, men også skabe den fornødne sikkerhed. Vi sikrer, at vi når omkring dig, ved hver træning, og sørger for at din træning hele tiden ligger på rette niveau, så du bliver udfordret rigtigt.
Der er højest 5-6 deltagere til 2 fysioterapeuter på holdet, og vores fysioterapeuter har erfaring og specialviden omkring den balancetræning du har brug for.

Du kan købe et abonnement på 10 uger. Holdet ligger fast mandage kl. 15.15. En lektion varer 75 min.
Prisen er 3.600 kr.

Hvis du vil gøre noget godt for dig selv og din balance, så ring på 40 42 44 82, eller skriv til os, så tager vi kontakt til dig.

Hvad er det vi træner på Balanceholdet?

Synet

Når der opstår en skade i nervesystemet eller når du bliver ældre, kan du opleve, at det påvirker bl.a. øjnenes evne til at bevæge sig frit. Dvs. du bliver mere tilbøjelig til at bevæge hovedet i den retning du skal se, og mindre tilbøjelig til at lade synet søge ud i f.eks. øjenkrogene. Måske bliver du tilmed lidt stiv i nakken. Det påvirker alt sammen det meget fine samspil, der skal være mellem dine øjne og din nakken – og det har indflydelse på din balance. Heldigvis styres øjnene af muskler, og det er muskler du kan træne ved enkle øjenøvelser.

Balanceorganet i det indre øre

I dit indre øre sidder buegangene. Buegangene registrerer f.eks. hvilken position dit hoved befinder sig, om du ændrer retning eller sætter farten op. Buegangene er en del af det system der sikrer at dine øjne er i ro, selvom du bevæger hovedet, og at du holder dit tyngdepunkt indenfor en sikker radius, så du ikke mister balancen. Det er et vigtigt system, og det skal holdes ved lige hvis du skal kunne holde balancen. For mange ældre eller mennesker der har en neurologisk lidelse, er det vanskeligt at stimulere buegangene nok. Buegangene og deres samspil med øjne og resten af kroppen, kan trænes ved helt specifikke øvelser.

Sanseapparatet

Dine muskler, sener, led, bindevæv og dit nervesystem rummer masser af små receptorer. De sender beskeder frem og tilbage for at sikre at dit nervesystem registrerer hvilken stilling du befinder dig i, og at din krop reagerer passende hvis du f.eks. er ved at miste balancen. Sanseapparatet bliver let forstyrret f.eks. når du bliver ældre og bevæger dig mindre, eller hvis du har en neurologisk lidelse. Sanseapparatet kan stimuleres ved at lave specifikke øvelser, der f.eks. stiller krav til at du holder balancen i en uvant stilling.

Styrke

Hvis dine muskler i benene er blevet svage, kan det svække din balance. Du bruger musklerne i benene til at sikre at du står godt, og skal du afværge et fald, kræver det styrke og hurtighed i benene. Så uanset om det er fordi du er blevet ældre eller har en neurologisk lidelse, skal der trænes styrke i benene, og her findes et utal af gode øvelser.

 

 

Læsestof:

Klik på linket nedenfor og læs artiklen om svimmelhed. Fysioterapeut Marie Louise Irskov er interviewet omrking emnet:

Nej, du skal ikke være svimmel. 7 grunde til svimmelhed